Inghild Karlsen – FØLGERE/FORFØLGERE
Velkommen til utstillingsåpning lørdag 15 April kl. 14 til 18
Inghild Karlsen viser installasjoner i galleriet og i Krutthuset. Venn, musiker og kritiker, Chris Eriksen åpner utstillingen. Utstillingen er åpen hver helg kl. 13 til 16. frem til og med 17 mai. For besøk utenom dette kontakt mob, 412 73 663
Utstillingen kretser rundt repetisjoner og symboler som henspeiler på min egen forfølgelse og videreutvikling av mitt arbeide. Når vi nå opplever dataalderens digitale flom av algoritmer vi aldri før har sett, tenker jeg: Det å følge håndens reise med penselens strek i dialog med vann, enten det er i form av maling, filting eller gips gir en ekstra verdi i disse dager som ingen skjermer kan gjengi. Algoritmer føler ingenting.
I galleriet vises tusj malerier, trykk og skulpturer. For å se installasjonen i Krutthuset må publikum stå i døren og lyse med lommelykt i øyehøyde. Se nærmere info i galleriet.
Inghild Karlsen mottok Norges mest høythengende kunstnerstipend, Rune Brynestads minnestipend i 2021. Hun har gitt nordnorsk kultur et kunstnerisk språk, og står bak et av nyere norsk kunsthistories viktigste verk. Det er filtskulpturen Fugleskremsler fra 1979.
«Skremslene startet med en tanke om at havet i nordområdene måtte vernes mot oljeboring», sier Inghild Karlsen. De ble satt opp på Ynsteholmen utenfor Mandal i 1983. Hvor de en mørk natt, ble kuttet ned. Det som Dagbladets tidligere kunstkritiker, Harald Flor, kalte for «de lange baufilers natt».
Utdrag fra komiteens begrunnelse :
«Gjennom flere tiår har Inghild Karlsen bidratt til et mer åpent og utforskende kunstfelt. Hun har blitt fremhevet som en representant for nye tendenser innen norsk kunst siden 1980-tallet, da hun var tidlig ute med å utforske installasjon og utradisjonelle materialteknikker, i tillegg til video som selvstendig kunstuttrykk. Hun jobbet i starten av karrieren med tekstilkunst, men markerte sitt kunstnerskap på 1970- og 1980-tallet med skulpturer i ull-filt, performance og installasjoner hvor materialer og gjenstander som dyreskjelett, hvalbein, ull og fiskeredskaper fremsto som bærende elementer. Mediene hun tok i bruk, har gått fra å være marginale den gang, til å stå sentralt i nåtidens kunst».
«Komiteen ser et særdeles solid og langt kunstnerskap, som fortsatt er aktivt og i utvikling. Karlsen har i en rekke av sine arbeider tatt utgangspunkt i konkret kulturhistorie, landskap og levesett i nordlige områder. I hennes dynamiske og utforskende kunstpraksis har et særegent vokabular vokst frem, vel så inspirert av lokal kultur og tradisjon, som av den europeiske kunsthistorien. Karlsen har gjennom sitt arbeid gitt nordnorsk kultur et kunstnerisk språk», heter det videre.«
Inghild Karlsen er født i Tromsø, hun bor og virker i Oslo og Tromsø. Inghild Karlsen har deltatt på en rekke utstillinger, blandt annet på Henie-Onstad Kunstsenter,1983 og 1991, 2021-2024, Sao Paulo Biennial, Brazil-1994.
Hun var festspillkunstner ved festspillene i Nord Norge i 1989 og Bergen,1999. Hun hadde atelierstipend ved PS1 i New York i 1984-85’, Cite i Paris 1988 og Kunstlerhaus Bethanien i Berlin 1995-96’. I 1999 fikk hun den Norske stats garantiinntekt for billedkunstnere. Hun er innkjøpt av en rekke museer og private samlinger og har utført flere offentlige utsmykninger, skulpturer, ofte støpt i samarbeid med Bo Bisgaard. Grafiske arbeider er særtrykk, utført hos Kjell Johanson i Jerez, Spania Hennes siste store separatutstilling var på Bomullsfabrikken Kunsthall, Arendal, 2021/2022
Chris Eriksen
Chris Erichsen er musiker, journalist, kortfilmskaper, scenekunstner, skribent, redaktør, teater og kunstkritiker. Han har gitt ut plater med The Aller Værste!, Løver og Tigre og Ratataboo!, samt som soloartist. I 2018 fikk han støtte fra Norsk kulturråd til utvikling av scenekunstprosjektet Alt vi gjør er forgjeves (eller ikke).
Wikipedia o.a