01 – 22. mai 2022
Europa
Åpnnt lørdag og søndag kl. 12.00 - 16.00
Galleriet blir omgjort til et prosjektrom, og i helgene inviteres publikum inn i arbeidsrommet for å ta del i arbeidsprosesser og se både ferdige og pågående arbeider.
«Europa er nå truet av både det ene og det andre, men jeg henter fram gode minner fra turer på kontinentet, og tegner og maler bilder som er inspirert av europeiske myter. Men kanskje den foruroligende samtiden må med også.»
02 – 24. april 2022
Fragile Fragments
Galleri Blaker Skanse har gleden av å invitere til åpning av utstillingen Fragile Fragments lørdag 2. april kl. 13.00. Her presenteres to soloutstillinger av kunstnerne Ingjerd Holten Ytterdal og Line Prip.
Begge kunstnere tar utgangspunkt i kroppens møte med omverdenen. Line Prip inviterer betrakteren til å bevege seg gjennom sine romlige installasjoner, slik at verket erfares gjennom kroppen. Ingjerd Ytterdal er opptatt av et fenomenologisk møte med natur og arkitektur. Verkene i denne utstillingen har både eksistensielle og politiske undertoner.
Utstillingen er støttet av KunstSkansen,
LINE PRIP bor og arbeider i Akershus. Hun har en MFA i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo.
I sin kunst utforsker Prip hvordan vi mennesker påvirkes av hverandre og av konteksten vi befinner oss i. Hun opplever at store deler av vår menneskelige adferd og relasjonene mellom mennesker preges av usynlige mekanismer. I sin kunst reflekterer hun over dette samspillet som, slik hun ser det, ofte preges av maktstrukturer både mellom enkeltindivid og mellom individ og samfunn.
Ifølge Prip spiller kroppen en sentral rolle i møtet med verden og i forståelsen av oss selv og andre. Et viktig utgangspunkt for hennes kunst er hvordan vi erfarer verden gjennom fysisk tilstedeværelse. For Prip spiller de usynlige mekanismene en vesentlig rolle for vår menneskelige sameksistens og i sine romlige verk jobber hun med å tolke og forstå disse mekanismene, nettopp ved å gjøre dem om til en kroppslig, sanselig opplevelse.
Verket til Line Prip sin utstilling er produsert med prosjektstøtte fra Billedkunstnernes Vederlagsfond.
INGJERD HOLTEN YTTERDAL bor og arbeider i Akershus. Hun har en MA i maling fra Hong Kong der hun har bodd og arbeidet i femten år. Hennes arbeid utforsker kroppens bevegelse, minnet og det forgjengelige ved hjelp av ulike teknikker som maling, porselen og collage.
En interesse for rivnings truet arkitektur utviklet seg i takt med økende gentrifisering i Ytterdals nabolag i Hongkong. Systematisk ble samfunn jevnet med jorden og erstattet av dyre luksusbutikker og leiligheter. Ønsket om å studere gammel arkitektur utviklet seg til urbane dokumentasjons vandringer. Arbeidet ble i tillegg en dokumentasjon av protestbevegelsen som eskalerte i Hongkong på den tiden.
Hongkong var i endring og skulle snart miste mer enn bare gamle historiske bygninger. Ytringsfriheten forsvant og dermed var også identiteten i ferd med å forsvinne.
Vel hjemme i Norge har Ytterdal fulgt nøye med på utviklingen i Hongkong. Journalister og advokater arresteres og aviser tvinges til å legge ned. «Mitt mål er å sette fokus på en kultur som er vant til å ytre sin mening og som nå tvinges til stillhet».
«Det ble nødvendig for meg å prosessere det som skjedde gjennom kunsten», sier Ytterdal og fortsetter: «denne utstillingen er både en hyllest, men også en avskjed.»
Ytterdal viser malerier og installasjoner i denne utstillingen.
4. juni - 17. juni 2022
Roalkvam - Rygvold - Skedsmo
GEOMETRISK SKANSE
KunstSkansen inviterer Terje Roalkvam, Arne Rygvold og Dag Skedsmo som årets sommerutstillere i Galleri Blaker Skanse. De er billedkunstnere og skulptører med lang fartstid i norsk kunstliv. Deres billedspråk er beslektet men med forskjellige dialekter. Alle driver en underøkelse og utprøving av materialer utført i en figurasjon som bryter mer eller mindre mot geometri.
Terje Roalkvam jobber med objekter hvor geometriske aluminiumsformer speiler naturmaterialer, formen eller deler av denne, noe som skaper et egenartete uttrykk. Roalkvam sier at han trekker naturen, som materiale, direkte inn i arbeidene sine, og bruker den ubehandlet sammen med samtidsmaterialet aluminium. Dette gir blant annet rom for refleksjon rundt begrepet tid.
Formalt er Arne Rygvold’s skulpturer en lek med spenninger. Som alle leker, rommer også denne en spenningen i seg selv – mellom det kontrollerte, regelstyrte og det frislupne, ukontrollerte. Formene i Rygvolds arbeider er gjerne enkle, med klare gestalter. Men overflaten har spor etter kompliserte, flerleddete prosesser.
Dag Skedsmo arbeider med geometriske former, blant annet innen skulptur, maleri og silketrykk. Komposisjonene er gjennomført med presisjon i kalde, gjerne blå og stålgrå farger. Arbeidene hans består ofte av presise former og er meget slagkraftige i sin enkelhet.
27. august - 4. september 2022
Lene Tangen
BEAUTY IN THE BEAST
Glasskunst i Krutthuset på Blaker
Åpning 27.august kl. 14.00 med musikalsk innslag av sanger og økologisk bonde Petter Simonsen.
Lene Charlotte Tangen etablerte seg hos Blaker Skanse i 2014 og hun utstiller glasskunst laget i forskjellige teknikker. Hun har hatt en rekke separat- og gruppeutstillinger i både inn- og utland, og hennes arbeider kan sees i en rekke utsmykninger og er innkjøpt blant annet hos Nasjonalmuseet.
Artist statement:
Tangen utforsker det skjøre ved materialets glass, eksperimenterer og presser det til sine ytterste grenser. Hun søker en balanse i skjørhet og form i dialog med skulpturelle problemstillinger. Lene Tangen er inspirert av arktis og forsøker ofte å gjenskape isens struktur, form og materialitet i sine glassskulpturer og slik fryse et øyeblikk av transformasjon.
10. september - 2. oktober 2022
Sissel Aurland
THE NAKED PINE
Stedsspesifikk installasjon i Krutthuset på Blaker Skanse
Utstillingen vises til og med søndag 2. oktober, og er åpen hver lørdag og søndag kl. 13-16. Velkommen!
Sissel Aurland har siden 2015 hatt atelier hos KunstSkansen på Blaker, og har utviklet en stedsspesifikk installasjon som vises i Krutthuset på Blaker Skanse i forbindelse med KunstSkansen 10-års jubileum. Hennes arbeider har tidligere blitt stilt ut nasjonalt og internasjonalt blant annet på Østlandsutstillingen, Nordnorsken, Kunsthal Aarhus i Danmark og Gagliardi Gallery i London.
Artist statement:
«Jeg jobber i et abstrakt formspråk med fokus på repetisjon og rytme. Linjen som uttrykksmiddel har alltid fulgt meg, og i arbeidene mine søker jeg etter å visualisere et repeterende uttrykk hvor den enkelte linje forholder seg til helheten. For å komme frem til kjernen er det viktig for meg å redusere virkemidlene jeg bruker. I enkelheten trer klarheten frem og i klarheten ligger kraften.»
10. august - 16. oktober 2022
DIALOG
Utstillingen DIALOG inngår i KunstSkansens 10-års jubileumsmarkering, og bygger på et nært samarbeide mellom KunstSkansen og Guttormsgaards Arkiv.
DIALOG synliggjør forbindelsen mellom de to organisasjonene på Blaker i Lillestrøm kommune, lokalisert bare et steinkast fra hverandre. Utstillingen viser arbeider av 11 kunstnere fra KunstSkansen og utvalgte gjenstander fra Guttormsgaards Arkiv. Kunstnerne går i dialog med objekter og tankegods fra Arkivet, og søker nye sammenhenger gjennom egne verk.
Kunstnerne er: Alf Christian Samuelsen, Astrid Maria Heimer, Berit Rytter Hasle, Greta Gjøl Hagen, Hege Bratsberg, Inge Jensen, Ingjerd Ytterdal, Nina Staff, Odd Maure, Sissel Aurland og Ulrike Niederberger.
Guttorm Guttormsgaards blikk var både inkluderende og demokratisk, men også krevende og utfordrende. Han viste oss nye koblinger og uventede forståelser og betydninger. Guttormsgaards samling, er et enestående utgangspunkt for å reflektere over hvordan vi ser verden.
Velkommen til utstillingsåpning lørdag 27.august kl 13 i Galleri Blaker Skanse, Skanseveien 43, 1925 Blaker. Utstillingen vises til og med 16. oktober og er åpen hver lørdag og søndag kl 13-16.
Lørdag 27. august åpner det tre utstillinger på Blaker:
Kl 13 i Galleri Blaker Skanse: 11 kunstnere fra KunstSkansen: DIALOG
Kl 14 i Krutthuset: Lene Tangen - glasskunstner: BEAUTY AND THE BEAST
Kl 15 i Guttormsgaards Arkiv: Hans Hamid Rasmussen: ELVA ER ET ANNET STED
Utstillingen avsluttes med kunstnersamtale i galleriet søndag 16.10 kl.14. Samtalen ledes av kurator ved Nitja Senter for Samtidskunst, Monica Holmen
15. oktober 2022
KRUTTHUSET
Selina Rosenborg viser utstillingen Krutthuset, - i Krutthuset på Blaker Skanse.
Krutthuset av Selina Rosenborg er videreføringen av prosjektet The Talk, som ble vist som en del av masterutstillingen i Bergen Kunsthall våren 2022. Opprinnelig består prosjektet av to papirskulpturer, en hvit kanin i sort kjole og en humanoid figur med lange lemmer, krummet rygg og et reptilaktig hode. Sitater på klærne og kroppene deres indikerer at de er gitt rollene som henholdsvis overgriper og offer i et forhold preget av vold, og de har en samtale seg imellom over en digital meldings-app. I videreføringen av prosjektet har Rosenborg latt fokuset være på lyd og lys for å skape en urovekkende stemning, og den direkte kommunikasjonen mellom de to er utelatt. I stedet blir vi invitert inn i et rom hvor vi får ta og føle på hvordan det kan oppleves å være fanget innenfor Krutthusets fire vegger.
Velkommen!
05 - 27. november 2022
Dead or Alive
Ulrike Niederberger og Regina Pedersen
Dead or Alive vises hver helg fra kl. 13-16. i perioden 5.-27. november.
Ulrike Niederberger er kunstner på KunstSkansen mens Regina Pedersen praktiserer sitt kunstnerskap i Steigen
Kunstnerne leker med begrepet Dead or Alive og setter det i sammenheng med historiske matlagingsredskaper og metoder ofte benyttet av kvinner opp gjennom tidene.
Teknikker som tidligere kom av nødvendighet er i ferd med å forsvinne fra vår kulturarv. Gjennom fotografier og installasjoner settes objekter og materialer inn i en ny sammenheng.
Regina og Ulrike ønsker å løfte frem arven og minnet om bestemødre, og mødres kunnskap og redskap.
Velkommen!
desember 2022
TRÅD - TEGN - TRE
Prosjektrom med Eva Schjølberg
Eva Schjølberg arbeider med tredimensjonal form og tekstil. Arbeidene stilles ofte ut i relasjon til rom og arkitektur, som installasjoner eller enkeltverk.
I perioden Prosjektrom i Galleri Blaker Skanse i desember møter de besøkende kunstneren i arbeid og får innblikk i ideutvikling og arbeidsprosesser. Galleriets to hovedrom viser installasjoner med tema TRÅD og TRE, satt sammen av nye og tidligere skulpturelle arbeider i tekstil og artist books. Et tredje rom i galleriet vil være et arbeidsrom, bl.a. for japansk kalligrafi og bøker laget for hånd. Et foredrag om japansk håndlaget papir vil bli annonsert med visning av forskjellige typer washi fra Japan.
Takk for støtte fra Bildende Kunstneres Hjelpefond.
Eva Schjølberg, født 1959 i Oslo, er utdannet ved KHiO (SHKS) i årene 1982-1986. Hun var forskningsstipendiat i Japan i 1987-89, og leverte hovedfagsprosjekt på KHiO i 1990 basert på studier i Japan. Hun studerte og arbeidet videre i Japan frem til 1995.
Schjølberg har hatt separatutstillinger i Norge, Sverige og Japan, og deltatt på kollektivutstillinger i store deler av verden. Arbeider er representert i samlingene til Nasjonalmuseet, KODE, Nordenfjeldske kunstindustrimuseum, Norsk Kulturråd og Stiftelsen Fokus, Borås, Sverige.
Schjølberg mottok i 2003 The Nordic Award in Textiles fra Stiftelsen Fokus, Borås.
7.-29. januar 2023
Dyrets øye
Anne Kampmann
Anne Kampmanns bilder kretser om skjebnefelleskapet vi alle deler. Sorg og lengsel etter å være ett med naturen - Dyrets øye, det tredje øye, ser bortenfor menneskets snevre perspektiv, inn i en verden av væren.
Kinofilmens hastighet er 25 bilder per sekund. Gud vet hvor mange bilder per sekund som flimrer forbi i våre daglige inntrykk. Men det er som om vi, i de korte øyeblikkene vi snakker om, plutselig og overraskende kan se imellom to bilder. Vi gjennomskuer en del av det synlige som ikke var ment for oss. Kanskje det var ment for nattfugler, reinsdyr, ildere, ål, hvaler…
John Berger, Why Look at Animals, Penguin books, 2009, p.10
Anne Kampmanns bilder kretser om skjebnefelleskapet vi alle deler. Sorg og lengsel etter å være ett med naturen - Dyrets øye, det tredje øye, ser bortenfor menneskets snevre perspektiv, inn i en verden av væren.
Anne Kampmann har siden debuten i 1982 hatt mer enn 50 separatutstillinger i inn- og utland. Hun har deltatt på mer enn 40 gruppeutstillinger og ca. 100 kollektive, også i inn- og utland. Hun er innkjøpt av flere kommuner og fylkeskommuner, samt offentlige samlinger, bl.a. Norsk Kulturråd og Nasjonalgalleriet. Har hatt utsmykkingsoppdrag på flere alders- og sykehjem, på skoler og har vunnet lukket konkurranse for utsmykking av Kampen Kirke, Stavanger. Anne Kampmann er tildelt en rekke stipend, bl.a. treårig arbeidsstipend og fra 2000 Statens garantiinntekt for kunstnere.
Se ogå kunstnersamtale mellom Anne Kampmann og Christel Sverre.
4.-26. januar 2023
På vippen
Randi Liliequist
Galleri Blaker Skanse åpner utstillingen «På vippen» av Randi Liliequist lørdag 4. februar 2023 kl. 18:00. Åpningstale ved Vilde Andrea Brun. Livemusikk av Nils Petter Molvær. Utstillingen er åpen hver lørdag og søndag 04.02-26.02.2023 kl. 13:00-16:00.
«Økologisk vippepunkt er en overgang mellom to stadier, der et økosystem på land eller i vann kommer ut av en stabil måte å være på og tipper over i en helt annerledes tilstand. Ved et slikt skifte klarer ikke økosystemet å vende tilbake til sin opprinnelige form.» (Store Norske Leksikon).
Denne utstillingen tar utgangspunkt i den turbulente og uforutsigbare tiden vi lever i. Den er laget av kjærlighet til vår felles utarmede jordklode og alt som naturlig eksisterer her. Kunstverkene har i seg et inderlig ønske om å ivareta, resirkulere, beskytte, inkludere, utveksle, lytte og samarbeide i balanse med naturen. Denne kolossale og finmaskede naturen, som vi mennesker er en knøtt liten del av.
Randi Liliequist utrykker seg gjennom tekstile stofftrykk på bomull og silke. Hun bruker den grafiske teknikken monotypi-trykk, som betyr at hver tekstil er unik. Arbeidsprosessen starter med bevegelser, som slippes ut gjennom hendene og over i redskaper, farger, trykk og tekstil. En «musikalsk» arbeidsform hvor hun lytter seg videre gjennom ulike visuelle improvisasjoner.
Noen kunstverk lar hun forbli rene todimensjonale stofftrykkede tekstiler. Andre trykkede verk, klippes, remses, rives fra hverandre og frynses, flettes, applikeres og sys sammen på nye måter. Dermed framstår verkene som tekstile collager og tredimensjonale objekter.
Nils Petter Molvær: Norsk trompetist, komponist og produsent, som tar flere musikkstiler – jazz, ambient, house, elektronisk og break beats, samt elementer fra hip hop, rock og popmusik – og uanstrengt omformer dem til unike og dramatiske lydlandskap med dyp intensitet.
(…)
En trompet som vet å fange både polarisen og den brennende ørkensanden, som kan skildre bølgende folkemengder like godt som total ensomhet – som mister seg selv, men alltid finner veien tilbake igjen. Molvær har sin egen helt individuelle lyd, påvirket like mye av poesien i den skandinaviske naturen, som av elektronisk kalkulasjon, og sist men ikke minst av kolleger som Miles Davis og Jon Hassel. Men mer enn noe annet er Molvær seg selv. Når du hører ham spille, er det lett å glemme at instrumentet hans er en trompet.
Vilde Andrea Brun: Vilde Andrea Brun har en mastergrad i kunst fra Kunsthøgskolen i Bergen (Nå KMD ved UiB). Hun har erfaring fra kunstnerdrevne initiativer, som kunstnergruppen Ytter, Eksperiment SUS og Isotop atelier og visningsrom. Hun har også erfaring som skribent, kurator og formidler. Fra 2011-2016 jobbet hun som rådgiver for visuell kunst i Bergen kommune, før hun flyttet til Lillehammer og tok over stillingen som daglig leder ved Oppland Kunstsenter, hvor hun fremdeles har sitt daglige virke. Her har hun blant mye annet satt i gang Kunstbokmessen og Kunstbokhandelen B*stard.
Utstillingen har mottatt prosjektstøtte fra BKV (Billedkunstnernes vederlagsfond) og støtte fra KunstSkansen.
Foto: Øystein Thorvaldsen. Plakatdesign: Siri Leira.
15. april -17. mai 2023
FØLGERE/FORFØLGERE
Inghild Karlsen
Inghild Karlsen viser installasjoner i galleriet og i Krutthuset. Venn, musiker og kritiker, Chris Eriksen åpner utstillingen. Utstillingen er åpen hver helg kl. 13 til 16. frem til og med 17 mai. For besøk utenom dette kontakt mob, 412 73 663
Utstillingen kretser rundt repetisjoner og symboler som henspeiler på min egen forfølgelse og videreutvikling av mitt arbeide. Når vi nå opplever dataalderens digitale flom av algoritmer vi aldri før har sett, tenker jeg: Det å følge håndens reise med penselens strek i dialog med vann, enten det er i form av maling, filting eller gips gir en ekstra verdi i disse dager som ingen skjermer kan gjengi. Algoritmer føler ingenting.
I galleriet vises tusj malerier, trykk og skulpturer. For å se installasjonen i Krutthuset må publikum stå i døren og lyse med lommelykt i øyehøyde. Se nærmere info i galleriet.
Inghild Karlsen mottok Norges mest høythengende kunstnerstipend, Rune Brynestads minnestipend i 2021. Hun har gitt nordnorsk kultur et kunstnerisk språk, og står bak et av nyere norsk kunsthistories viktigste verk. Det er filtskulpturen Fugleskremsler fra 1979.
«Skremslene startet med en tanke om at havet i nordområdene måtte vernes mot oljeboring», sier Inghild Karlsen. De ble satt opp på Ynsteholmen utenfor Mandal i 1983. Hvor de en mørk natt, ble kuttet ned. Det som Dagbladets tidligere kunstkritiker, Harald Flor, kalte for «de lange baufilers natt».
Utdrag fra komiteens begrunnelse:
«Gjennom flere tiår har Inghild Karlsen bidratt til et mer åpent og utforskende kunstfelt. Hun har blitt fremhevet som en representant for nye tendenser innen norsk kunst siden 1980-tallet, da hun var tidlig ute med å utforske installasjon og utradisjonelle materialteknikker, i tillegg til video som selvstendig kunstuttrykk. Hun jobbet i starten av karrieren med tekstilkunst, men markerte sitt kunstnerskap på 1970- og 1980-tallet med skulpturer i ull-filt, performance og installasjoner hvor materialer og gjenstander som dyreskjelett, hvalbein, ull og fiskeredskaper fremsto som bærende elementer. Mediene hun tok i bruk, har gått fra å være marginale den gang, til å stå sentralt i nåtidens kunst».
«Komiteen ser et særdeles solid og langt kunstnerskap, som fortsatt er aktivt og i utvikling. Karlsen har i en rekke av sine arbeider tatt utgangspunkt i konkret kulturhistorie, landskap og levesett i nordlige områder. I hennes dynamiske og utforskende kunstpraksis har et særegent vokabular vokst frem, vel så inspirert av lokal kultur og tradisjon, som av den europeiske kunsthistorien. Karlsen har gjennom sitt arbeid gitt nordnorsk kultur et kunstnerisk språk», heter det videre.«
Inghild Karlsen er født i Tromsø, hun bor og virker i Oslo og Tromsø. Inghild Karlsen har deltatt på en rekke utstillinger, blandt annet på Henie-Onstad Kunstsenter,1983 og 1991, 2021-2024, Sao Paulo Biennial, Brazil-1994.
Hun var festspillkunstner ved festspillene i Nord Norge i 1989 og Bergen,1999. Hun hadde atelierstipend ved PS1 i New York i 1984-85’, Cite i Paris 1988 og Kunstlerhaus Bethanien i Berlin 1995-96’. I 1999 fikk hun den Norske stats garantiinntekt for billedkunstnere. Hun er innkjøpt av en rekke museer og private samlinger og har utført flere offentlige utsmykninger, skulpturer, ofte støpt i samarbeid med Bo Bisgaard. Grafiske arbeider er særtrykk, utført hos Kjell Johanson i Jerez, Spania Hennes siste store separatutstilling var på Bomullsfabrikken Kunsthall, Arendal, 2021/2022
Chris Eriksen
Chris Erichsen er musiker, journalist, kortfilmskaper, scenekunstner, skribent, redaktør, teater og kunstkritiker. Han har gitt ut plater med The Aller Værste!, Løver og Tigre og Ratataboo!, samt som soloartist. I 2018 fikk han støtte fra Norsk kulturråd til utvikling av scenekunstprosjektet Alt vi gjør er forgjeves (eller ikke).
Wikipedia o.a
09. - 10. juli 2023
Lillestrøm Kulturskoles sommerutstilling
Uke 23 få Kunst Skansen storinnrykk av unge kunstnere!
Lillestrøm kulturskoles over 100 elever kommer for å jobbe i våre lokaler fra søndag 4 juni og gjennom hele uke 23. Uken avsluttes med en hei dundrende utstillingsåpning fredag 9 og utstilling i Galleri Blaker Skanse lørdag 10 og søndag 11 juni 13- 16 begge dager. Sjelden har så mange kunstnere vist sine arbeider hos oss samtidig!
Utstillingen vil vise arbeider produsert på kunstverkstedene ved Lillestrøm kulturskole fra januar frem til i dag og ikke minst vil det bli vist frem resultatet av kunsten workshopene som har vært på Skansen i løpet av prosjektuken: fremvisning av svært kortreist kunst! En utstilling hvor farger, medieutforskning og kunstglede sitter i høysetet.
Gruppene har jobbet innenfor mange ulike sjangere og med forskjellige medier og teknikker; Portrett, gipsskulptur, grafikk, filmkunst, kollasj og keramikk
Kunstpedagoger: Astrid Hjortdal og Mark Wennberg
Kunstnere:
Kunstverksted Fetsund:
Dalen 5.-7. klasse
Garderåsen 5.-7. klasse
Garderåsen 7.-10. klasse
Hovinhøgda 3.-7. klasse
Østersund 7.-10. klasse
Østersund Ungdom, 9. klasse
Kunstverksted Frogner:
2.- 3 Klasse
4.- 5 Klasse
6.- 7 Klasse
Ungdom, 8. klasse til 19 år
Kunstverksted Lillestrøm:
2.-4. klasse på mandager
5.-7. klasse på mandager
Ungdom, 8. klasse til 19 år på mandager
2.-4. klasse på onsdager
5.-7. klasse på onsdager
Ungdom, 8. klasse til 19 år på onsdager
Kunstverksted Sørumsand:
2.- 4 Klasse
5.- 6 Klasse
7.- 8 Klasse
Ungdom, 8. klasse til 19 år
08. juli - 26. august 2023
trykk her, Blakerbiennalen 2023
TRYKK HER presenterer et tosifret antall kunstnere i historiske omgivelser på festningsanlegget Blaker skanse og i Blaker gamle meieri.
TRYKK HER tar for seg trykking som kunst og ytring, som håndverk og mesterverk, tradisjon, prosess og samtid. Med gratis trykkekurs for barn og åpne verksteder der alle som vil kan prøve seg. En kunstmønstring med trøkk i!
TRYKK HER er kuratert av kunstnerne Erika Lehn Reed og Suzannah Rehell Øistad, som er verksmestere ved Guttorm Guttormsgaards grafikkverksted på Blaker gamle meieri.
***
ÅPNING LØRDAG 8. JULI KL. 15 PÅ BLAKER SKANSE
Åpningstale ved Alf Christian Samuelsen
Musikk ved Karoline Dahl Gullberg, Arne Hiorth og Stian Omenås
Spill i speil – grafikkfanfare av Arne Nordheim
Gratis og åpent for alle!
Utstillingen er åpen 14–18 på åpningsdagen.
Ellers er utstillingen åpen lørdager og søndager, kl. 12–16.
***
Med Nina Björkendal, Alejandra Aguilar Caballero, Albrecht Dürer, Francisco Goya, Tom Gundersen, Beatrice Guttormsen, Guttorm Guttormsgaard, Elin Kjøsnes, Käthe Kollwitz, Herleik Kristiansen, Sonja Krohn, Cathrine Alice Liberg / Erika Lehn Reed / Suzannah Rehell Øistad, Randi Liliequist, Edvard Munch, Open Press Redux / Marius Reed, Line Prip, Vibeke Luther O’Rourke, John Savio, Arne Bendik Sjur, John Søraune, Ingar Øistad. Design: Bergljot & co v/ Tiril Haug Johne.
***
Kunst- og håndverkskultur har lenge preget Blaker. Fra 1917 til 2003 ble det utdannet formingslærere på Blaker skanse. I dag viderefører Guttormsgaards arkiv og atelierfellesskapet KunstSkansen stedets kunst- og håndverkstradisjon på ulike måter. Blakerbiennalen er et samarbeid mellom de to institusjonene. Mønstringen er utviklet under ledelse av Alf Christian Samuelsen (KunstSkansen), i samarbeid med Ellef Prestsæter (Guttormsgaards arkiv) og Håkon Sæther (Lillestrøm kommune).
Mønstringen er laget med støtte fra Lillestrøm kommune, Viken fylkeskommune, Norsk kulturråd, Norske Grafikeres Fond og Aurskog Sparebank.
BILDESTEDER | BILDSTÄTTEN
70°14′57″N, 21°47′31″E – 59°54′34″N, 10°47′21″E – 41°14′N, 1°49′E
9-10. september 2023
Bildesteder / Bildstätten
Bildesteder / Bildstätten handler om transformasjon og forflytning. Tre steder, Bergsfjord, Vålerenga og Sitges, tre årstider. Mellom ankomst og avreise. Et møte mellom scenograf og billedkunstner Worm Winthers skisser og dramaturg Tone Avenstroups tospråklige tekster. I utgangspunktet et bokprosjekt som ble uvidet til en performance med konkret lyd, gitarsound og video. Produsert og vist i ZfZ - Zimmer für Zeiterweiterung. Prosjektet har en forbrukervennlig profil, er resirkulerbart og egner seg for barn i alle aldre.
«Bildesteder | Bildstätten» er en visuell sound-poesi-performance med installasjonskarakter. På et langbord ligger silketrykk, åtte grafiske blad, slik at bildene og teksten fra boka kan leses uavhengig fremføringen. På veggen projiseres en video inkorporert i performancens timing. De fire aktørene står spredt, på hver sitt sted i de to rommene. Plassering av høytalere med forskjellige utstrålingsvinkler forsterker romfølelsen. Det er ikke mulig å se performancen som ett bilde. Man må bevege seg som i et galleri.
09-22 september 2023, Krutthuset
Echoes in Clay
Ingjerd Holten Ytterdal
I skjæringspunktet mellom skulptur og billedkunst utnytter jeg porselenets egenskaper til å forevige og formidle et personlig minne fra en virkelig hendelse.
Desperate tekster skrevet på Post-it lapper dekket deler av regjeringsbygget i Hongkong. I juli 2019 var protestaksjonen kommet til et punkt der arrestasjonene ble hyppigere, og fengselsstraff for å si sin mening ble dagligdags. Et folk var i ferd med å miste sin ytringsfrihet. Som en siste kraftanstrengelse på å stå imot spredde det seg en bølge av blanke Post-it-lapper gjennom byen som et stille ekko fra et avsluttet kapittel.
Skulpturen inneholder 999 fragmenter av indre landskap. Hver Post-it-lapp er en hyllest til en politisk fange. På Kantonesisk uttales 999 som: «gau, gau, gau», - som oversatt blir: «å kjempe mot». 999 er også nødnummeret i Hong Kong.
Tidlig i prosessen ville jeg kontrollere leiren. Jeg jobbet lenge for å få porselens lappene flate, men leiren «husket» tidligere behandling og endret form etter tørking og brenning. Det var først da jeg omfavnet materialets uforutsigbare oppførsel at alt falt på plass. I arbeidet med å ta vare på mitt minne måtte jeg også akseptere porselensleirens eget minne.
Ingjerd Holten Ytterdal
09-22 september 2023, Krutthuset
Kaleidoskop
Anja Borgersrud og Helene Skuterud viser resultatene fra et år med utvikling av keramiske glasurer. Her får man se både prøver som viser en del av prosessen og verker der glasurene fra prøvene blir brukt.
7. - 29 oktober 2023.
Lørdager og søndager kl 12-16
4. november - 3. desember 2023
«Nær Natur»
Berit Rytter Hasle, Inge Jensen og Reidunn Anne Moe er kunstnere som har atelier på Blaker Skanse.
Vi er alle inspirert av omgivelsene nær vårt arbeidssted på Skanseområdet, langs Glomma, ved eget bosted og i nærområder vi ellers bruker. Alle arbeider med utgangspunkt i et figurativt formspråk. Motivene ligger i grenselandet mellom bebodde strøk og urørt gjengrodd natur, - enten vi velger en vid og åpen utsikt eller har fokus tett på.
Nær natur er arbeidstittelen på prosjektet hvor vi vil bore dypere i landskap genrens temaer som vi på forskjellig vis tar opp i arbeidene våre. Motivkretsene i nær natur springer ut fra et figurativt utgangspunkt hvor stemninger og lysvirkninger behandles forskjellige gjennom våre arbeidsmetoder i maleri, grafikk og tegning.
Åpen kafe under utstillingsåpningen lørdag 4.11 2023
Kongsvingerbanen til Blaker, ca. 4.min over hver time. Gå opp bakken ca. 10 min til Blaker Skanse
Utstillingen er støttet av KunstSkansen
13. april - 5. mai 2024
Suzannah Øistad: «From the Dream We Never Wake»
Erika Reed: «Fragmenter»
Her vises arbeider i grafiske teknikker som tresnitt og monotrykk, samt installasjoner av håndlaget papir, miniatyrfigurer og animasjoner. Begge utstillingene bærer preg av vår samtid; Reed tematiserer vårt landskap og samfunn i endring, bevokst av urbane og ruderate plantearter, mens Øistad bruker nattens drømmer som en inngang til å visualisere de vanskelige eller skjulte sidene av livene våre, fra det nære til det fjerne.
Åpningsarrangement lørdag 13. april:
14:00: Utstillingsåpning i Galleri Blaker Skanse med Erika Reed og Suzannah Øistad
15:00: Performance med Line Prip i Krutthuset på Blaker Skanse.
Reed og Øistad deler atelier i KunstSkansen atelierfellesskap og verksted på Blaker gamle meieri. Parallelt med sine individuelle praksiser har Øistad og Reed samarbeidet på flere prosjekter, inkludert det stedsspesifikke prosjektet «Ringvirkninger» i 2021, utviklet under et felles kunstneropphold på Jomfruland, som resulterte i en utstilling i Kragerø Kunstforening og en utsmykning til den nye Fagskolen i Agder. Sommeren 2023 samarbeidet de som kuratorer for Balkerbiennalen: TRYKK HER! Arbeidet i fellesskap begynte under studietiden, da begge tok mastergrad i Medium- og materialbasert kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo, med spesialisering innen grafikk og tegning (2019). Etter endt utdanning etablerte de seg som et kunstnerkollektiv med base i Guttorm Guttormsgaards gamle grafikkverksted på Blaker gamle meieri, hvor de fremdeles er verksmestere og holder de gamle trykkpressene etter Guttormsgaard i live.
//
Suzannah Øistad (f. 1993) arbeider hovedsakelig med grafikk og animasjon. Hennes arbeid har rot i en daglig rutine hun har med å tegne i drømmebøker, i et spenn mellom hverdagens inntrykk og fantasiens hemmeligheter. Gjennom teatralske tablåer, modellerte figurer eller tresnittmatriser, visualiserer Øistad minnene i trykk og animasjon. Øistad bruker nattens drømmer som en inngang til å visualisere de vanskelige eller skjulte sidene av livene våre, fra det nære i hverdagen og familien, til det fjerne som i det globale nyhetsbildet og sosiale medier. I drømmene viskes disse skillene ut, og det er nettopp disse parallellene Øistad utforsker i sitt arbeid.
Øistad har hatt utstillinger både nasjonalt og internasjonalt, i fjor hadde hun separatutstilling i Sandefjord kunstforening og har deltatt på en rekke gruppeutstillinger, blant annet i Galleri Adde Zetterquist i Røkland, Hotell de ville i Paris og Jyväskylä Art Museum i Finland. I 2019 stilte hun med animasjonsfilmen "Ser deg aldri mer – bare minnet" ved Fredrikstad Animasjonsfestival.
//
Erika Reed (f. 1986, USA) sanker ruderate planter og lager papir for hånd. Dette er planter som utnytter forstyrrelser som f.eks. skogbrann og menneskelig aktivitet. Papirlagingsprosessen er langsom, sensorisk, vekselvis voldelig og meditativ. Fibrene må brytes ned og rives opp før de kan bli satt sammen igjen i en helt ny konfigurasjon. Prosessen gjenspeiles i livssyklusen til plantene Reed jobber med. De gror i hulrommene – veigrøfter, gamle byggeplasser - etterlatt i kjølvannet av menneskelige aktiviteter; migrasjon, handel, transport og industri. Introduksjonen av fremmedarter og menneskelig intervensjon i økosystemet fører til at den regelmessige, iboende syklusen av destruksjon og regenerasjon blir brutt, og en ny utforming av landskapet oppstår. En slags hybrid – fragmentert, mosaisk, både naturlig og konstruert.
Reed tar i bruk redskaper fra sitt tidligere arbeid som skogbrannkonstabel (“wildland firefighter”) i USA - motorsag, øks, fil og ild. - til virke på trematrisene. Verkene endrer seg avhengig av hvor betrakteren står og hvordan lyset spiller over og gjennom overflaten. Den skjøre, fragmentariske kvaliteten i papiret gjør at motivet aldri kan trykkes fullstendig og er aldri til stede på samme måte flere ganger.
11. mai - 23. juni 2024
Kornelia Remø Klokk og Robert K. Nilsen
Kornelia Remø Klokk
ECCE VERMIS: spewed out of dismal depths, as dust made flesh
Kornelia Remø Klokk (1989) bor i Oslo og jobber i hovedsak med tekstil, video og installasjon, der hun blender aspekter av tradisjonelt håndtverk med teknologi. Hennes arbeide refererer til posthumanisme, spekulativ fiksjon og eskapisme.
Utstillinga vil utforske alternative tilstandar og veremåtar gjennom ei linse av «disability studies», monsterteori og «horror». Med utgangspunkt i verdsbygging og spekulativ fiksjon, vil den skildre ei røynd av forråttelse og nedstigning; ei underverd bebudd av monstrøse og orm-aktige skapningar som navigerar ei verd gjennom nevrale nettverk og slim.
Robert K. Nilsen
«Jeg maler hovedsakelig malerier med elementer av tilfeldighet, innenfor faste rammer. Rekkefølgen av farger i underlaget er konstruert på forhånd, ved bruk av atmosfærisk støy. (Støyen man hører mellom stasjoner på gamle FM-sett, forårsaket hovedsakelig av lynnedslag.) Støyen brukes for å få tilfeldige tall, som korresponderer med et fargekart, hvor hver tube og flaske med maling jeg har, har sitt eget nummer. Disse plottes ut linje for linje, fra venstre til høyre, rad for rad. Underlaget blir dermed helt tilfeldig i sammensetning av farger innenfor rammene jeg har satt. Tilfeldigheten frigjør meg fra å sette ting sammen på samme vis hver gang, og gå i samme feller. Overlaget med svart-hvit-grå er også forhåndsplanlagt i form, men malt på intuisjon, og som en respons på det uplanlagte underlaget. Tilfeldighet innenfor planlagte rammer, gjentagelser, og forgrunn/bakgrunn som spiller mot hverandre: maleriene er utført med samme prosedyre og teknikk, men med forskjellig utfall»
Født 04.05.83 i Tromsø Bor og arbeider i Trondheim. Utdanning: 2003-2005 Nordland Kunst- og filmskole (NKFS), Kunstlinja. 2005-2010 Kunstakademiet I Trondheim (KiT), Bachelor og Mastergrad.
6. juli - 18. august 2024
«Nattpallett»
Alf Christian Samuelsen
J e g v e v e r
Jeg vever tepper
av metall
Uttrykket er abstrakt
mykt og hardt
Spennet mellom orden og kaos
er mitt felt
Øyets vandring
skal alltid kunne finne
nytt
Om NATTPALETT
Utstillingen består hovedsakelig av en serie tepper vevd av metall- tråder og bånd. De fleste er laget i perioden 2004 – 2024. Jeg lærte å veve midt på 70-tallet. Etter 10 år med produksjon av klær og tepper i tradisjonelle materialer og teknikker, ble ull, bomull og lin, byttet ut med tråder og bånd av kobber, stål, messing og aluminium. Vevstolen ble erstattet av enkle spikerrammer og store bordflater. Teknikk og mønstre ble avløst av kroppens eget bevegelsesmønster.
Nå er det jeg som er veven.
De arbeidene som består av runde tråder, er vevd på rammer som fungerer som en slags billedvev. Renningstrådene festes til spiker, oppe og nede. Deretter er det fritt fram for de innslag som måtte komme. Metall-båndene veves liggende på store bordflater. En kjøkkenkniv tjener som verktøy for å løfte båndene, slik at tverrgående bånd kan føres inn og danne en struktur. Overflatene kan behandles på ulike måter, f.eks. med varme, oksydering, og kjemisk farging. Jeg bruker ofte gassbrenner for å lokke fram fargene som ligger latent i materialet. For å stanse oksidering kan det påføres et tynt lag voks.
Inspirasjon kommer gjerne til uttrykk via ubevisste prosesser. Alt setter spor. Oppveksten min i et hjem fylt av mer afrikansk kunst og håndverk enn norsk, er et eksempel på akkurat det. Natur og musikk er et annet. Det hender at jeg kan kjenne igjen kilden. Når jeg arbeider, er det viktig for meg å være helt til stede i det jeg gjør. Jeg har som regel ikke en klar plan på forhånd. Det begynner ofte med en vag idé, kanskje knyttet til noen materialer. Så handler mye om å lytte. Motivasjonen er å få se noe jeg ikke har sett før.
Alf Christian Samuelsen
31. august - 29. september 2024
Jessica Johannesson
«Behöver bara få ha det lite tyst omkring mig»
Stein Are Kjærås Dahl
«Serpents and Spheres»
Jessica Johannesson:
Jessica Johannesson viser sine verk i Galleri Blaker Skanse 31 august – 29. september 2024.
I Jessica Johannessons kunst bygger tråden historier og verkene kretser ofte omkring skjørhet, traume, sårbarhet og kropp. Mye i de ferdige verkene, som i hennes arbeidsprosess, handler om kontroll og mangel på kontroll.
Johannesson er født i 1980 og vokst opp i Dalsland, Sverige. For tiden er hun kunstner i Göteborg. Hun er utdannet i Textil kunst, 2007–2012, på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Før HDK studerte hun skulptur i tre år på Dômen konstskole og er også filosofi kandidat i kjønnsstudier. Johannesson har mottatt bland annet IASPIS/Konstnärsnämndens ettårige residens i London, Göteborgs Stad kulturstipend samt stilt ut både internasjonalt og i Sverige. Hennes verk finnes representert hos Statens konstråd och Göteborgs Stad. I juni 2024 mottok hun Västra Götalandsregionens arbetsstipendium.
Johannesson om sin utstilling «Behöver bara få ha det lite tyst omkring mig» på Galleri Blaker Skanse:
«Jag kan inte längre bortse ifrån hur jag bygger upp mina skulpturer, hur tiden och sammanhangen formar dem. I mina händer sitter erfarenheten och i min kropp finns en tillit, det är en styrka. Varje skulptur är uppbyggd av tråd, ofta tunn och ömtålig tråd. För varje tråd, knut eller stygn som tillförts så har skulpturen blivit starkare och stabilare. Från början endast en skör tråd, sedan efter hundratals sammanfogningar, en form som bär sig själv.»
«Behöver bara få ha det lite tyst omkring mig» är en berättelse baserad på ett sammanfogande av trådar som likaväl skulle kunna vara ett försök till ett sammanfogande av händelser, känslor och minnen från det liv som varit, det liv som är och det liv som komma skall.
www.instagram.com/johannessonjessica/
Fotograf: Hendrik Zeitler
Stein Are Kjærås Dahl:
Serpents and Spheres: Ouroboros kan dateres tilbake til det antikke Egypt, hvor den var et symbol på evigheten og den sykliske naturen til tid og universet. Det faktum at slangen fortærer seg selv kan ses som et tegn på idéen om selvkonsum i måten mennesket lever på var en tanke som eksisterte allerede den gangen. En sirkel har ingen begynnelse eller slutt. Den representerer derfor ofte evighet og helhet. Den er en hyllest til solen, en hyllest til månen, til livet og til døden. Sirkelen er ikke bare et hjul. Ikke bare sola. Eller frøet. Eller øyet. Den bærer også med seg det kosmiske.
Den er sfæren.
Den er planetene.
Den er lyset. Men også formørkelsen.
Sirkelen har vært et hyppig benyttet element i mine arbeider i en årrekke. Særlig i arbeid med naturkrise, skog, mangfold og artsfokus har jeg brukt sirkelen, noen ganger forkledd som Ouroboros. I denne utstillingen har slangen mistet taket i halen, og nå slynger den seg rundt på leting etter enden. Omgitt av den altomfattende sirkelen, fortapt inne i formen den forsøker å finne.
Stein Are Kjærås Dahl er født i Vestfold, men bor og arbeider i Oslo. I perioden 2010 til 2015 gikk han på Kunsthøgskolen i Oslo hvor han fullførte en Bachelor i visuell kunst og en Master of Fine Art. Naturen og særlig skogen har vært omdreiningspunktet i Dahls praksis de siste 7-8 årene, med et særlig forkus på artsmangfold og bærekraft. Dahl har vist sine arbeider i både inn og utland, blant annet på Centro Cultural de Cascais i Portugal og Tokyo int. Screen printing biennale. Blant de siste høydepunktene kan vi nevne utstillingen Slik det faller, ligger det på Norske Grafikere i 2022 og Østlandsutstillingen 2023.
I denne utstillingen viser Dahl nye tegninger, silketrykk og pastellarbeider.
#hvaskjerilillestrom #blakerskanse #sørum #visitnorway #visitgreateroslo #sørumsand #norskebilledkunstnere #norskekunsthåndtverkere @stei_nare
#tegning #silketrykk #monotopi #samtidskunst
Kunstnerpresentasjon av Jessica Johannesson
Lørdag 28.9. 2024 kl. 14.00 - 15.30
Sted: i kafeen (Smia) på Blaker Skanse
Jessica kommer til å fortelle om sitt prosjekt «Fyller tomrummet med stygn» som ligger til grunn for den aktuelle utstillingen «Behöver bara få ha det lite tyst omkring mig» på Galleri Blaker Skanse. Jessica kommer også til å vise bilder fra tidligere kunstprosjekter og utstillinger. For eksempel kommer hun til å fortelle om «Jag har slutat tala. Jag kan ro utan åror» som er en fordypning i hennes kunstneriske arbeid med tråder, sammenfiltring, traume, dissosiasjon og sting. Det er en fortelling om en kompleks PTSD-diagnose, som i årevis har vært preget av et nødvendig behov for å sammenfiltre tråder. Vil man ta del av prosjektet på forhånd, da det inneholder noen lengre tekster, så finnes det her:
https://jessicajohannesson.se/portfolio/jag-har-slutat-tala-jag-kan-ro-utan-aror